Hoofdinhoud

Bouwlogistiek

Leefbaarheid

De ontwikkeling van het Walkwartier zal niet geruisloos verlopen. Maar er kan wel álles aan gedaan worden om het leven eromheen prettig te houden. Geluidsoverlast, luchtvervuiling, te veel licht of juist te weinig, trillingen of andere bouwhinder: zo min mogelijk van dit alles voor mens en natuur. 

Het ‘prettige leven houden’ betekent ook dat een omwonende het vuilnis op de vertrouwde plek kwijt kan. Dat de welbekende loempiakraam als altijd zijn lekkernijen bakt. En dat de bouwhekken niet voor een donker ‘getto-effect’ in de stad zorgen.
 
Is er onverhoopt ergens niet aan gedacht? Laat het weten

Voetgangers 

Voetgangers kunnen tijdens de bouw als vanouds via de Molenstraat en Walstraat het centrum binnenwandelen. Ook het speciale pad voor blinden en slechtzienden blijft bestaan. Het trottoir van de Carmelietenstraat wordt beschermd.

Fietsers

Fietsers zijn straks niet meer toegestaan in de Carmelietenstraat, omdat er vanuit de Walstraat en de Burgwal anders een gevaarlijke situatie ontstaat. De bocht wordt namelijk erg onoverzichtelijk. Kom je vanuit de Molenstraat? Dan word je gevraagd om even af te stappen. 

 

Maar… het is voor alle verkeersdeelnemers nóg veiliger als fietsers hun centrumroute afleggen via de fietsstraat of de Oostwal. Dat is ongeveer net zo snel. 

afbeelding van het fietspad

Minder bewegingen

Belangrijk voor de leefbaarheid: het aantal bewegingen, van bouw- en vrachtverkeer, wordt met 85% teruggebracht. Dit zorgt onder meer voor minder ongelukken, minder CO2-uitstoot en minder overlast. Zo worden bestellingen en vrachten bijvoorbeeld op een andere locatie gebundeld tot volle ladingen.

Er worden 65.704 handelingen minder uitgevoerd dan normaal gesproken.
We besparen € 1.080.000 aan kosten voor verkeersregelaars
Er wordt 893 minder emissie uitgestoot tijdens de werkzaamheden
Er zijn 9 vrachten minder per uur rondom het Walkwartier